TÁJÉKOZTATÓ
Az INKA tanfolyamairól
A HUNGARNET egyesület az NIIF programmal karöltve hosszú évek óta sikeresen építi a magyar kutatói hálózatot, a tudományos kutatás, felsőoktatás és közgyűjtemények számára. A hálózat építésével párhuzamosan hatékonyan támogatja a felhasználói kör oktatását. Az oktatás szervezését és kivitelezését az INKA végzi. Az INKA felnőttképzési intézmény. Nyilvántartási száma: FMK nytsz.: 00241-2012
Az INKA szakmában, neves előadók közreműködésével, korszerű technikai háttér birtokában biztosítja az oktatás eredményességét.
A tanfolyam szervezője: Informatika a Nemzeti Közszolgálatban és Könyvtárakban Alapítvány (INKA).
Cím: 1101 Budapest, Hungária krt. 9-11.
cím: 1581 Budapest, Pf.: 15.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyintézők: Tamáska Lajos
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Lantos Attiláné
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel: 1 432-9130
FAX: 1 432-9121
Tanterem helye: Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Budapest, X. Hungária krt. 9-11. 41. ép. fsz. 24.
Tanterem telefon: 1 432-9000/29-546
A tanfolyamokra jelentkezni az Internetes portálunkon (http://www.inka-alap.hu) "Oktatás", majd
„Jelentkezési lap" kitöltésével és automatikus visszaküldésével lehet. Jelentkezni a
tanfolyamokra, legkésőbb a tanfolyam megkezdése előtt 10 nappal kell. A jelentkezést a
tanfolyam megkezdése előtt 5-7 nappal visszaigazoljuk.
A tanfolyamok díjának kiegyenlítése átutalási számla ellenében átutalással, illetve a
helyszínen készpénzfizetési számla ellenében, készpénzfizetéssel lehetséges.
Az egész napos tanfolyamok díja az ebéd árát, kávét, üdítőt is tartalmazza.
A HUNGARNET egyesület az egyesület tagjai részére oktatás támogatás címén
támogatást nyújt. A támogatás mértéke, a megjelölt tanfolyamok díjának 50%-a, a
rendelkezésre álló pénzkeret összegéig. (Kb. az első 20-25 hallgató).
A tanfolyamok időtartamára, szállást önköltséges alapon tudunk biztosítani. Szállás lehetőségekről kérésükre e-mail-ben tájékoztatást küldünk.
A részletes tájékoztató megtalálható: http://www.inka-alap.hu/ címen. Ugyanezen a
címen lehet interaktívan jelentkezni a tanfolyamokra, "Oktatás", majd "Jelentkezési Lap" fülek alatt.
Internetes alkalmazások
Ebbe a csoportba tartozó tanfolyamokra Könyvtári Akkreditációs Szakbizottság -
által akkreditált programok. A törvény feljogosítja az alapítványt tanúsítvány kiadására,
amely igazolja a könyvtárosoknak előírt továbbképzés teljesítését.
Az akkreditációt, kötelező továbbképzés címén az 1997. évi CXL. törvény (kulturális
törvény) hatálya alá tartozó intézmények közalkalmazotti jogviszony, illetve munkaviszony
alapján foglalkoztatott közép- és felsőfokú végzettségű szakemberek vehetik igénybe. E
törvény alá tartozóknak, a tanúsítvány megszerzése érdekében, a tanfolyamok befejezése után,
az egyes tanfolyamok követelményei szerint eredményes vizsgát kell tenni.
Az „Internet alkalmazások” címszó alatt felsorolt tanfolyamok anyagai logikusan
egymásra épülnek. Aki nem csak részfeladatok megoldására készül, hanem könyvtár
informatika területén teljes körű ismeretekre akar szert tenni, annak javasolt, hogy minden
tanfolyamot végezzen el. Természetesen minden tanfolyam önmagában
is felkészít egy-egy feladat ellátására.
Könyvtárak a felhőn
Tanfolyam célja: Az EEF Minisztérium és az NIIF intézet célkitűzéseinek megfelelően az NIIF intézet által üzemeltetett felhő hálózat kihasználásának növelése, a közgyűjtemények körében az informatikai költségek, valamint az erőforrások költségeinek csökkentése.
További célj a felhővel kapcsolatos fogalmak tisztázása. Megismertetni a felhő működésének lényegét, felhő struktúrákat. Elsajátítani az üzleti alapon működő felhők, valamint az NIIF által üzemeltetett felhő szolgáltatásait.
Felhővel kapcsolatos fogalmak tisztázása
Felhő megfogalmazása
Felhő és szolgáltatásai fogalmainak értelmezése
(Hálózat, osztott erőforrás, cloud, Web hoszting, szerver hoszting, virtuális infrastruktúra, operációs rendszer, eduID, PGP, SSL, VoIP, videokonferencia, videó repozitórium, Videotorium, streaming eszközök, HPC projekt, stb.)
Felhő szolgáltatás általános ismertetése
Lényege
Felhő típusai
A felhő alapú szolgáltatások csoportosítása, szolgáltatás alapján
Tárhely szolgáltatás, szinkronizálás
A felhő alapú szolgáltatások csoportosítása, hozzáférés alapján
A felhő megoldások előnyei
A felhő megoldások hátrányai
Felhő struktúrák
IaaS
PaaS
SaaS
Tipikus alkalmazási területek
Üzleti alapon működő felhő szolgáltatások
Google Drive
A Drive 15 GB ingyenes online tárhelyet tesz elérhetővé, melyen fotókat, történeteteket, dizájnokat, rajzokat, felvételeket, videókat vagy más tartalmakat lehet tárolni
A Drive-ban tárolt fájlok elérhetősége bármilyen okostelefonról, táblagépről vagy számítógépről. Ön bárhova megy, a fájlok Önnel tartanak
Gyorsan meghívhat másokat, hogy megtekintsék, letöltsék és együttműködjenek minden olyan fájlon, amelyet erre kijelöl – e-mail mellékletek nélkül!
OneDrive
Fájljait bárhonnan, bármilyen eszközön elérheti a Microsoft OneDrive-on. Bárkivel megoszthatja őket, és közösen dolgozhat rajtuk munkatársaival és családtagjaival egyaránt.
A OneDrive hatékony eszközöket kínál a keresett tartalmak megtalálásához, dokumentumok közös szerkesztéséhez, valamint fájlok és fényképek rendezett tárolásához.
A OneDrive a Windows 10-en előtelepítve található, így dokumentumai és fényképei automatikusan felkerülnek a OneDrive-ra. Az OneDrive-ra mentett fényképek vizuális jellemzőik alapján automatikusan kapnak egy címkét, így a OneDrive-albumokban rendezett és kereshető állapotban tárolhatja őket. Az iOS-eszközén található PDF-jegyzetelővel tartalmakat emelhet ki, rajzolhat és bármilyen PDF-fájlt aláírhat a OneDrive-on.Valós idejű értesítések tájékoztatják, hogy ki mikor szerkeszt egy dokumentumot.
Egyéb szolgáltatók
Egyéb google szolgáltatások https://play.google.com/store/apps/developer?id=Google+Inc
Az NIIF által üzemeltetett felhőszolgáltatás
Felhő rendszer hardver háttere
iaas
Szuper számítógépek földrajzilag hol helyezkednek el, épületek kialakítása, fizikai őrzése.
Számítógépek paraméterei, hűtési rendszereik.
Üzemeltetés (személyzet létszáma felkészültsége, ellenőrzés, karbantartás, javítás)
Biztonsági előírások
Hardver eszközök
Vásárlásra, csak megbízható forrásból származó, kiemelkedő minőségű gyártók – Dell, HP, Lenovo, Fujitsu és Apple – termékeit ajánljuk.
Asztali számítógépek
Notebookok, laptopok
Szerverek
Hálózati megoldások
Nyomtatók
Felhő rendszer szoftver háttere:
Gépek rendszer szoftverei, azok feladatai
Hálózati szoftverek, azok feladati
Felhasználói szoftverek, azok feladatai
Adatbázis kezelők
Az üzemeltetést biztosító védelmi előírások és szoftverek.
Kiszivárogtatásáról, hackertámadásokról, Adathalászatról
Vírusvédelem
Alkalmazások frissítése
Biztonsági másolatok készítése
Kutató hálózati szolgáltatások
Internet hozzáférés
Levelezés
Levelezési lista
Szerver hiszting
Web hosting
Adattárolás, adatbázis
Multimédia szolgáltatások
Videó konferencia
Sreaming
Videó tár
Videotorium
VioP
Szolgáltatások elérhetőségei.
Javaslat a könyvtáraknak mit érdemes igénybe venni.
Adattárolás
Adattárolási formák
Blokk-alapú adattárolás (iSCSI)adattárolás
Hierarchikus adattárolás (HSM)
Backup szolgáltatás
Adatvédelem
Felhasználói azonosítás-jogosultság kezelés alapjai
eudID
PGP
SSL tanúsítványszolgáltatás: CA PKI; TCS
IT incidens kezelés
Az NIIF felhőre kapcsolódás menete
Adminisztratív feladatok
Technikai feladatok
Emberi erőforrások
Digitális és virtuális könyvtárak a tájékoztató munka szolgálatában
Az internetes tájékoztatáshoz szükséges technikai tudnivalók
Hasznos online szolgáltatások
linkrövidítők (pl. href.hu), fájlküldők (pl. Mammutmail), jegyzetelők (pl. shortText), bibliográfia nyilvántartók (pl. BibMe), dokumentumtárak (pl. GoogleDrive)
A böngésző hatékony használata
optimális beállítás, könyvjelzők menedzselése, szöveg és kép másolása ill. mentése weboldalakról, webcímek kiderítése (pl. keretes oldalaknál vagy adatbázisoknál) és kimásolása
Fájlformátumok
Az egyes formátumok előnyei és hátrányai, (HTML/XHTML, DOC/DOCX, RT Az egyes formátumok előnyei és hátrányai, (HTML/XHTML, DOC/DOCX, RTF, ODT, PDF, EPUB, JPG, PNG, TIFF, DjVu), és a köztük való konvertálás online ill. offline eszközei, a konvertálással járó veszteségek
F, ODT, PDF, EPUB, JPG, PNG, TIFF, DjVu), és a köztük való konvertálás online ill. offline eszközei, a konvertálással járó veszteségek
A hallgatók ismerjék meg az információkeresés alapelveit, az internetes keresők felépítését és működését. Sajátítsák el az ezek használatához szükséges készségeket.
A hallgatók ismerjék meg a tájékoztató tevékenységhez kapcsolódó, újabb keletű fogalmakat. Szerezzenek jártaságot néhány digitális könyvtár használatában.
Hogyan találhatunk információkat az interneten?
Az információs megtalálhatóságának a problémája és a keresés. A keresési élmény és a keresésoptimalizálás
· A nem ellenőrzött tartalom problémája
· A keresés pontossága és teljessége
· A „kényelmes” keresés
· Az indexek megtekintésének hiánya
· Mire jó a haladó (speciális) keresés?
· A Goole és a többi kereső (http://www.google.com/; http://search.yahoo.com/
· A metakeresők (http://www.polymeta.com/)
· A szakterületi keresőszolgálatok: Google Tudós, Scirus (http://scholar.google.com/; http://www.scirus.com/)
A forráskalauzok előnyei és hátrányai
· A kalauzok jellemzői (átfogó jellegűek vagy-egy-egy szakterületre vonatkozóak, csak URL-ek vagy kiegészítve a források leírásával, értékelésével, kereshető kalauzok).
· A kevés forrás (kis átfogás) problémája
· A válogatás, a minőségi források
· Forráskalauzok helyett könyvjelzők? (http://delicious.com/)
Amit a tájékoztatáshoz jó tudni
- A digitális könyvtár fogalma
- Néhány példa a digitális könyvtárakra
a Magyar Elektronikus Könyvtár, http://mek.oszk.hu/
a Digitális Irodalmi Akadémia http://www.pim.hu/dia
a Verseghy Ferenc Elektronikus Könyvtár http://vfek.vfmk.hu/
az American Memory http://memory.loc.gov/ammem/index.html
a Gallica http://gallica.bnf.fr/
- A leíró metaadatok, a Dublin Core
- Kritikai szemlélet és információs műveltség
Web 2.0, könyvtár 2.0
. Ismert tájékoztatási eszközök
· Hazai és külföldi időszaki kiadványok adatbázisa és lelőhelyjegyzéke: a Nemzeti Periodika Adatbázis (NPA) http://nektar1.oszk.hu/LVbin/LibriVision/lv_search_form.html
· Visszakereső és szelektív tájékoztatás: a MATARKA Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa http://www.matarka.hu/
· Humántudományi és társadalomtudományi szakbibliográfiák: A HUMANUS Humántudományi Tanulmányok és Cikkek Adatbázisa http://www.oszk.hu/humanus/
Könyvtári OPAC-ok és közös katalógusok felderítése
- Tájékozódás a magyar könyvtári honlapokról és OPAC-okról: a HUNOPAC http://mek.oszk.hu/html/opac.htm
- A nemzeti közös katalógusok: a MOKKA http://www.mokka.hu és az ODR adatbázis http://www.odrportal.hu/
- Virtuális közös katalógus világméretben: A Karlsruher Virtueller Katalog http://www.ubka.uni-karlsruhe.de/kvk.html
A virtuális tájékoztatás fogalmának és hazai gyakorlatának megismerése a meglevő ismeretek felfrissítésével és bővítésével
Az országos licencek alapján elérhető szolgáltatás-csomagok (az EISZ és az EBSCO) készség szintű ismerete
A virtuális tájékoztatás
- A virtuális tájékoztatás meghatározása és eszközei
A virtuális tájékoztatás hazai példája, a Libinfo, a Magyar Könyvtárak Internetes Tájékoztató Szolgáltatása http://libinfo.oszk.hu/
Licenc alapján hozzáférhető szolgáltatás-csomagok
- Visszakereső és szelektív tájékoztatás nemzetközi csomagokból:
az EISZ http://www.eisz.hu/
az EBSCO http://search.ebscohost.com/
Multidiszciplináris forráskalauzok
- Multidiszciplináris forráskalauzok
A DEFF Denmark's Electronic Research Library http://www.deff.dk/
Az Internet Library for Librarians http://www.itcompany.com/inforetriever/
Az Internet Public Library http://www.ipl.org
A WWW Virtual Library http://www.vlib.org.uk/
. Információforrások: Szótárak és lexikonok, nyelvtudomány, idegen nyelvek
- Online lexikonok
Az Encyclopedia.com http://www.encyclopedia.com/
A Pallas Nagy Lexikona http://www.mek.oszk.hu/00000/00060/html/
- Online szótárak
A Webster's Collegiate Dictionary and Collegiate Thesaurus http://www.m-w.com/netdict.htm
A OneLook Dictionary Search http://www.onelook.com/
- Szótár és nyelvi tezaurusz
A Thesaurus.com http://www.thesaurus.com/
- Nyelvészeti forráskalauz
Az I Love Languages http://www.ilovelanguages.com
Ingyenes, minőségi folyóiratok
- Röviden a nyílt hozzáférésről
A nyílt hozzáférésű, lektorált folyóiratok kalauza, a DOAJ Directory of Open Access Journals http://www.doaj.org/
Közgazdaságtudomány, jog
· A közgazdaságtudomány forrásai
A KLIKK Kurrens Linkek Közgazdászoknak http://www.lib.uni-corvinus.hu/component/option,com_weblinks/catid,13/Itemid,193/lang,hu/
A Biz/ed http://www.bized.co.uk/
· Jogi források és jogszbálykeresők
A Jogi Fórum http://www.jogiforum.hu/
A Guide to Law Online (Kongresszusi Könyvtár) http://www.loc.gov/law/guide/index.html
A Magyarország.hu jogszabálykereső https://kereses.magyarorszag.hu/jogszabalykereso
Az Online Jogszabályok Mindenkinek http://www.mhk.hu/mhknew/index.php?m=0000&p=php_i_online/index
Természet- és alkalmazott tudományok
- A természet- és alkalmazott tudományok kalauzai
Az amerikai szövetségi kutatás kalauza, a Science.gov http://www.science.gov/
Németoszág kalauza, a Wissenschaft Online http://www.wissenschaft-online.de/
- A kémia és tudománytörténete kalauzai
Chemie.de http://www.chemie.de/
A magyar vegyészet arcképcsarnoka http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/tudtan/vegyesz/html/index.htm
Kultúra
- A filmművészet portáljai és egyéb információforrásai
A Film.hu portál http://www.magyar.film.hu/index.ivy
A The Internet Movie Database http://www.imdb.com/
A Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény http://www.mffa.hu/
- A művészetek portáljai
Az Artportal.hu http://www.artportal.hu/
A World Wide Arts Resources http://wwar.com/
- Az irodalom portáljai
A Litera (Az irodalmi portál) http://www.litera.hu/
A Digitális Irodalmi Akadémia http://www.irodalmiakademia.hu/
- Múzeumok és színházak az interneten
A Magyar Múzeumok Honlapja http://www.muzeumok.hu/
A Magyar Színházi Portál
Digitális környezetünk kezelése a weben, a Windowsban és a mobil eszközökön
1, Digitális környezetünk karbantartásának fontossága és alapelvei
Digitális környezetünk elemei:
Eszközök, szoftverek, szolgáltatások, fájlok, adatok
Digitális környezetünk jellemzői:
Magán és munkahelyi környezet. Előnyök és hátrányok. Problémák és veszélyek.
Digitális környezetünk kezelésének elvei:
Keresés, szűrés, egységesítés, rendszerezés, mentés, védelem
2. Tippek és trükkök a Windows 10 használatához
A Windows 10 beállítása:
A Start menü és a Tálca testreszabása, a Gyors elérés nézet kikapcsolása a Fájlkezelőben, Gépház és Vezérlőpult, God Mode mappa.
A Windows 10 speciális funkciói:
Feladatnézet és Idővonal, Virtuális asztal, Képmetsző, Problémarögzítő, Távsegítség, Kártevő-eltávolító eszköz (MSRT), Tárterületsegéd, billentyűparancsok
Néhány hasznos segédprogram Windowsra:
CCleaner, FreeCommander/Total Commander, Simple Sticky Notes, Notepad++, Sumatra, Irfanview, VLC
Szoftvergyűjtemények Windowshoz:
Ninite.com, PortableApps.com, Oldversion.com, Microsoft Store, ORIGO Szoftverbázis.
3. Keresés és böngészés a weben
Tippek és trükkök böngészők használatához:
A Firefox és a Chrome böngészők beállítása és funkcióik bővítése kiegészítőkkel. A Brave és az Edge böngészők specialitásai. A könyvjelzők és egyéb adatok exportálása és szinkronizálása.
Információkeresés az interneten:
A Google speciális keresési funkciói és a keresőfelület beállításai. A Google Tudós és a Google Books. A DuckDuckGo és az Ecosia keresők. Eltűnt weblapok keresése webarchívumokban.
Webes tartalmak lementése, személyes archiválás:
A böngészők mentési formátumai, a Firefoxba integrált Pocket és a Video Download Helper. Az Internet Archive Save Page Now funkciója és az Archive.is szolgáltatás. Webhelyek archiválása a HTTrack és a Webrecorder szoftverekkel. Saját tartalmak kimentése a webkettes platformokról (a Google Takeout és a Facebook Saját információ letöltése funkciói)
funkciói)
4. Felhőszolgáltatások használata
Tárhely szolgáltatások:
Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox, MEGA, MultCloud. Biztonsági mentések készítése külső tárolóra és felhőbe.
Irodai szolgáltatások:
Google Dokumentumok, Google Keep, Evernote (+Web Clipper), doitdoitdone, Google Naptár, Doodle, DocsPal, FineReader Online
Szinkronizálás és megosztás:
Fájlok és mappák szinkronizálása a SyncToy programmal. A tárhely és irodai felhőszolgáltatások szinkronizáló és megosztási funkciói. A böngészési adatok és könyvjelzők szinkronizálása a Firefoxban és a Chrome-ban. A címjegyzék és a levelezés szinkronban tartása a Gmail-ben és a Thunderbirdben
5. A személyes adatok védelme
Biztonsági megoldások:
Jelszómenedzsment. Kétlépcsős azonosítás (Google, Facebook). VPN használat. Titkosítás a Windowsban (BitLocker), a VeraCrypt programmal és a Total Commander tömörítőjével.
A adatvédelmi megoldások a böngészőkben és a közösségi médiában:
Követés elleni védelem a böngészőkben, az előzmények, a mentett jelszavak és a cookie-k törlése, privát böngésző ablak használata. A Google és a Facebook adatvédelmi beállításai.
6. Digitális környezet mobilon
Mobil eszközök menedzselése:
Beállítási lehetőségek az Androidban. Az eszköz védelme (PIN kód, gesztus, ujjlenyomat, arcfelismerés, vírusellenőr). Applikációk telepítése a Google Playről és más forrásból. Fájlkezelés és szinkronizálás, telefon klónozás. Memória- és tárhelytisztítás. Különböző formátumú fájlok megjelenítése. Kommunikációs programok.
Digitális írástudástól az információs műveltségig (30 óra 4 nap)
1. Terminológiai kérdések, információkeresés, továbboktatás. |
1.1 Hányféle írástudás (műveltség) van? Célja: A hallgatók ismerjék meg az információs műveltség, médiaműveltség, digitális írástudás alapfogalmait, ide értve a terminológia következetlenségeit is |
Témakörök megjelölése:
|
1.2. Az adat-írástudás Célja: A hallgatók ismerjék meg a kutatási (és egyéb) adatoknak az információszolgáltatásban bekövetkezett szerepváltását, megnövekedett fontosságát és az ezzel kapcsolatos könyvtári-könyvtárosi feladatokat. |
Témakörök megjelölése:
|
1.3.Információkeresés bibliográfiai adatbázisokban és keresőmotorokkal. Mi a különbség? Célja: A hallgatók ismerjék meg az bibliográfiai adatbázisokban és keresőmotorokkal történő információkeresés közötti különbségeket, valamint ennek összefüggését az információs műveltségel |
Témakörök megjelölése:
|
1.4. Az információs műveltség pedagógiájáról Célja: A hallgatók pedagógiai ismeretére alapozva áttekintést ad az információs műveltséggel kapcsolatos pedagógiai nézetekről. A tantervi egység lehetővé teszi az ezekkel kapcsolatos ismeretek felfrissítését és bővítését. |
Témakörök megjelölése:
|
1.5. Információs műveltségi foglalkozások tervezése Célja: Az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása |
Témakörök megjelölése: Ötletbörzét követően a hallgatók kiscsoportos munkával összeállítanak egy-egy, az információkeresés valamely vonatkozásával kapcsolatos, általános-, vagy középiskolai, egyetemi, vagy tanfolyami foglalkozás rövid tematikáját (óravázlatát). |
1.6. A napi munka értékelése Célja: A napi munka értékelése, az esetleges hiányok felfedése |
Témakörök megjelölése: Az elvégzett munka haszna és lehetséges felhasználásai
|
2. Digitális olvasáskultúra. Az e-könyv gyakorlata. E-book eszközök. Elektronikus tartalom elérése könyvtári keretekben. Új e-könyves szolgáltatások, üzleti kezdeményezések |
2.1. Az e-könyv története. Az e-könyv és a hypertext teoretikusai, jelentős alakjai Célja: bemutatni – nagyon kivonatosan és érthető moderálásban – az e-szövegek tudományos megközelítését hermeneutikai és filológiai szempontból. Az elméleti bevezetés után az e-könyv történetének feldolgozása. A hallgatóknak képet kell kapniuk arról, hogy az elektronikus szöveg nem egyenlő a web lapok kommercializált világával, a hálózati kommunikáció pillanatokra élő szöveges leágazásaival (fórum, komment, e-mail). |
Témakörök megjelölése:
|
2.2. E-könyv vs. papírkönyv, e-olvasás vs. hagyományos olvasás Célja: A tanegység célja: megismertetni hallgatókkal a nagy globális könyves folyamatokat a realitások alapján, rámutatva az e-könyv olvasáshoz kötődő hiedelmekre, nem megalapozott előítéletekre |
Témakörök megjelölése: A könyvtári munka alapja az e-könyvek vonatkozásában sem lehet más, mint a nyomtatott könyvek esetében: valós anyagismeret, a digitális műveltségi termékek általános és – specializálódást követően – szakterületi ismerete. Az adatok prezentálása lehetőséget ad a digitális könyvkultúra hazai és nemzetközi helyzetének feltérképezésére, a főbb digitális műfaji elterjedtségek beazonosítására.
A felhő-alapú könyvstratégia és néhány jellemzője |
2.3.E-könyvkiadás és elektronikus publikálás Célja: Megértetni a halgatókka, hogy az e-book szerves folytatása a nyomtatott könyvnek tartalmi és formai értelemben. Gazdasági-menedzselési szempontból szintén. |
Témakörök megjelölése: A kiadói, terjesztői, kereskedői konstrukciók tovább élnek, a technikai fejlődés hozta változásoknak megfelelően azonban módosulva, átalakulva. Mit jelent ez az e-könyv mai helyzetében? A tanegység szemlélteti a hagyományos könyvüzlet kereteinek alkalmazkodását az informatikai lehetőségekhez, illetve bemutatja a gyökeresen új könyvüzleti képződményeket.
Gyakorlat
Versgenerátor és más számítógépes irodalmi műfajok |
2.4. E-book kereskedelem és kölcsönzés, e-könyvbeszerzés Célja: bemutatni az e-könyvhöz jutás (szabad letöltés, vásárlás, kölcsönzés) legáltalánosabb módjait |
Témakörök megjelölése: A gyakorlatban az e-könyv megvásárlása, letöltése, tárolása nem kíván speciális informatikai jártasságot. Az e-könyv forgalmazás új konstrukció, a könyvtári kölcsönzéshez hasonló, de mégis más alapokon működő ingyenes, illetve fizetős szolgáltatás
Illegális könyvletöltés. |
3. Információs környezet menedzselése Célja: Az információs környezetünk bemutatása |
3.1. Az információs környezet menedzselési szintjei Célja: Az információs környezetünk komplexitásának bemutatása és annak tudatosítása, hogy ezt különböző szinteken hatékonyan menedzselni kell. |
Témakörök megjelölése: - Az analóg és a digitális információs környezet elemei, utóbbi jellemzői (problémák, veszélyek) - Az információs túlterhelés és kezelésének eszközei - A személyes (PIM) és a csoportos (GIM) információmenedzsment fogalma és tartalma - A PIM 6 alapelve, egy saját PIM stratégia kialakításának szükségessége - Az intézményi szintű tudásmenedzsment (KM) fogalma és tartalma |
3.2. Az információ digitális körforgása: Gyűjtés és szűrés Célja: A tudatos internet- és információforrás-használat propagálása, hasznos megoldások megismerése a hatékony informálódáshoz és információgyűjtéshez. |
Témakörök megjelölése: - A webes információforrások fajtái megtalálhatóság és megbízhatóság szerint. A felszíni web, a webkettő, a mélyweb és a szemantikus web jellemzői - Keresőügynök szoftverek a weben (Copernic Agent, Quintura Search) és a saját gépen (Copernic Desktop Search, GoogleDesktop) való kereséshez - Automatikus témafigyelő (Google Alert, GigaAlert) és változásfigyelő (ChangeDetection) eszközök, RSS kliensek/aggregátorok/könyvjelzők - Böngészők optimális beállítása különböző típusú internet-használathoz - Szöveg és kép másolása/mentése weboldalakról - Beépülő modul bibliográfiai adatok gyűjtéséhez (Zotero) és médiatartalmak mentéséhez (DownloadHelper) - Tartalomszűrő (Dolphin Knight), reklámblokkoló (Adblock Plus) és Flash-letiltó (Flashblock) modulok |
3.3. Az információ digitális körforgása: Tárolás és rendszerezés Célja: A digitális adatok, dokumentumok és egyéb állományok optimális és a visszakereshetőséget megkönnyítő tárolási módjainak megismerése |
Témakörök megjelölése: Tárolóeszközök fajtái, jellemzői, felhasználási területei - Tárolási és mentési stratégia kialakítása - Optimális (lehetőleg nyílt) fájlformátumok különböző típusú digitális objektumokhoz - Rendszerező technikák: fájlnév konvenciók, könyvjelzőzés, címkézés, metaadatolás, katalogizálás - Házi e-könyvtár kialakítása (Calibre) - Bibliográfia-menedzser (BibMe) |
3.4. Az információ digitális körforgása: Szerkesztés, konvertálás Célja: Különféle fájlformátumokhoz használható szerkesztő és konvertáló eszközök megismerése |
Témakörök megjelölése: - A konvertáláskor felmerülő problémák (ékezetkódolás, minőségromlás, kompatibilitás) - Univerzális konverterek (Online-Convert, Zamzar, Free File Converter, DocsPal) - PDF készítő (PDF REdirect), szerkesztő (CutePDF Editor) és konvertáló (Free PDF To Word Converter) - Offline (Irfanview) és online (Pixlr, Picadilo) képszerkesztők és konvertálók |
3.5. Az információ digitális körforgása: Továbbítás, megosztás, védelem Célja: Az információs írástudás magasabb szintjét és az információs ciklus lezárását a saját készítésű új vagy az átalakított digitális tartalmak megosztása/továbbosztása jelenti. E modul az ehhez szükséges ismereteket foglalja össze. |
Témakörök megjelölése: - Webcímek megállapítása (pl. keretes oldalaknál vagy adatbázisoknál), lerövidítése (href.hu, TinyURL, Google Shortcuts) és megosztása (AddThis) - Hivatkozás elektronikus forrásokra - Nagy fájlok küldése (MammutMail, Filemail) - Fájlmegosztó szolgáltatások különféle dokumentumtípusokhoz (pl. SlideShare, Scribd, Instagram) - Dokumentumok védelme a nem kívánt felhasználási módok ellen (titkosítás, DRM, vízjelezés, Creative Commons) |
4. Informatikai megoldások mindennapos feladatokhoz Célja: A mindennapi feladatokhoz szükséges eszközök és lehetőségeg gyakorlati elsajátjtása |
4.1. Offline és online eszközök fajtái, megtalálásuk, használatuk Célja: Az eszközök sokféleségének áttekintése információs feladataink megoldása érdekében. Az eszközök lehetséges forrásai, tájékozódás, felhasználási módozatok. |
Témakörök megjelölése:
|
4.2. Élet a felhőben Célja: A felhőalapú technológia ismertetése, néhány eszköz, szolgáltatás gyakoroltatása |
Témakörök megjelölése:
|
4.3. Élet mobilon Célja: A különböző mobil eszközök, jellemzőik, használatuk bemutatása |
Témakörök megjelölése:
|
A Könyvtárak informatikai feladatai a GDPR követelményei szerint
1. Az adatvédelem fogalma, kialakulása, szükségessége
Adatvédelemről általában
Az adatvédelem történeti alapjai
Információs jogok
Az EU jogrendje és a nemzeti jogalkotás viszonya
Az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) kidolgozásának indokai
Adatvédelmi hatóságok az EU-ban
2. A GDPR [a továbbiakban (Rendelet)
A Rendelet személyi, területi hatálya
a kötelező alkalmazás kezdete,
a harmadik ország fogalma
A Rendelet alapelvei: tisztességes, átlátható, célhoz kötött, jogszerű, pontos, bizalmas adatkezelés, elszámoltathatóság, naprakészség, adattakarékosság
A Rendelet alapfogalmai
Személyes adat, érintett, a személyes adatok különleges kategóriái, adatkezelés és adatfeldolgozás
Az adatkezelés jogalapjai
Jogorvoslati lehetőségek
Az érintett jogai
Tájékoztatás, átláthatóság, helyesbítés, tiltakozás, törlés
Az automatizált döntéshozatal és a profilalkotás
Az érdekérvényesítési lehetőségei
Tájékoztatás, átláthatóság, helyesbítés, tiltakozás, törlés
Az automatizált döntéshozatal és a profilalkotás
3. Adatkezelők, könyvtári adatkezelési
tevékenységek
Az adatkezelési tevékenységek nyilvántartása
Az adatkezelési tevékenységek nyilvántartása
Adatvagyon, adatleltár
Szabályzatok, tájékoztatók készítése
Együttműködés a felügyeleti hatósággal
4. Jogszerű adatkezelés a könyvtárakban
Az adatkezelés jogalapja:
hozzájárulás, jogi kötelezettség, szerződés, közérdek és közhatalmi jogosítvány, jogos érdek, létfontosságú érdekek védelme
Hozzájáruláson alapuló adatkezelés
A gyermek adatainak kezelése
Jogi kötelezettségen alapuló adatkezelés
Az érintettel kötött szerződés, mint jogalap
Az adatkezelő jogos érdekén alapuló adatkezelés
Rendezvényeken való részvétel – regisztráció, fotó- és videofelvétel
Személyes adatok különleges kategóriáinak kezelése
Elektronikus megfigyelőrendszer (kamera) az olvasói terekben
Másolási, szkenelési szolgáltatások adatvédelmi kérdései
5.Adat- és információbiztonság fogalma
Informatikai adatbiztonság
Jelentése: bizalmasság, sértetlenség, hozzáférhetőség
Megvalósítása: fizikai biztonság, termelési biztonság, logikai biztonság
Informatikai alapfogalmai
Kriptográfiai alapfogalmai
Önálló munka: az alábbi kérdések önálló megválaszolása
- A saját könyvtárunkban mely informatikai eszközökön tárolnak személyes adatokat?
- Milyen védelemmel vannak ezek ellátva?
- Hányféle módon tudunk hozzáférni ezekhez az informatikai eszközökön tárolt személyes adatokhoz?
- Hogyan tudjuk megakadályozni az illetéktelen hozzáféréseket?
- Van a könyvtárnak informatikai biztonsági szabályzata?
A személyes adatok biztonsága
• A személyes adat lokalizálása
• A hozzáférési pontok feltérképezése
• Adatkezelő(k) és adatfeldolgozó(k) feladatainak meghatározása, felelősségek csoportosítása
• A hozzáférési pontok védelme
• A hozzáférések naplózása
• A könyvtáros és a könyvtár védelme
• A dokumentumok (szerződések, szabályzatok, nyilatkozatok) elkészítése:
o Adatkezelési szabályzat (nem kötelező, csak a fenntartó adhat ki)
o Adatkezelési tájékoztató (kötelező, publikus)
o Adatbiztonsági szabályzat (javasolt, titkos)
o Adatkezelési nyilatkozat (amit a könyvtárhasználó aláír)
o Szerződések (munka- és megbízási stb. szerződések, kötelezettségvállalás, titoktartás stb.)
o Adatfeldolgozói szerződések (kötelező, pl. IKR, honlapszolgáltató stb.)
Felhasználó- és jogosultság-kezelő rendszer, jelszóbiztonság
• hozzáférések (account) személyhez kapcsolása
• feladatkörök pontosítása (munkaköri leírás), párosítása az IKR jogosultságokhoz
• jelszavak védelme (erős: vegyes karakter, ékezetes karakter, nem szótári, nem algoritmizálható, minimum hosszúság; megjegyezhetőség; időhatárig érvényes)
hardveres és szoftveres védelem 1.
• gépek fizikai védelme
• hálózat védelme (külső és belső)
• backup és visszaállítás
• ideiglenes fájlok
Elektronikus naplózás
Az adatkezelési incidens
6. Személyes adatok védelme
Könyvtár használók személyes adati.
A személyes adatok tárolásának időtartama
A tárolt személyes adatok köre
Különleges adatok kezelése
Adatok törlése
Személyes adatok felhasználása
A könyvtári honlappal kapcsolatos (informatikai) tudnivalók
A könyvtáros és a könyvtár védelme
A könyvtárhasználók jogosultságai
Marketing ismeretek Internet támogatással
Ügyfélszolgálati tréning II.(gyakorlat) (30 óra, 4 nap)
1. Bevezetés. Célja: Ismerkedés a résztvevőkkel, a közös munka megalapozása, az elvárások, sikerkritériumok meghatározása
A vezetői munka során leggyakrabban előforduló helyzetekre való felkészítés: tárgyalás, teljesítménymenedzsment, prezentáció, előadás a szervezetről és a szervezet nevében, konfliktuskezelés és együttműködés
A feladat megnevezése: „Példaképeim” - (1)-F-1
|
|
2. Tárgyalástechnika |
|
2.1.– Elméleti alapozás – tárgyalástechnikai elméleti alapozás Célja: A tudatos tárgyalóvá váláshoz elengedhetetlenül szükséges tárgyalástechnikai ismeretek elsajátítása, felelevenítése, rendszerzése
Bevezető tanmese: Érvek (közös megbeszélés – a felkészülés fontossága)
Bevezető tanmese: Az oroszlán ebédje (közös megbeszélés – a tudatos stratégia választás a stratégiai helyzet függvényében – mi mennyire fontos, mi az igazi nyereség vagy veszteség – ezekkel kapcsolatban hozzunk példákat)
|
|
2.2.– Tárgyalás a gyakorlatban: Célja: Az elméleti tárgyalástechnikai ismeretek alkalmazása a gyakorlatban a kellő jártasság megszerzése érdekében
Értékelés: a résztvevők azonnal reagálnak az elhangzottakra – megerősítik, kiegészítik, példákat mondanak rá – (3)-F-1 Feladatlap
Értékelés: mindenki ismerteti a saját ellenőrző kérdéseit, amit a résztvevők azonnal értékelnek, hogy az adott kérdés MINDIG fontos-e, s kerüljön-e fel egy közös (mintaértékű) checklistre a flipchartra – (3)-F-2 Feladatlap
Értékelés:
Értékelés:
|
|
3. Teljesítménymenedzsment |
|
3.1. – Elméleti alapozás – teljesítménymenedzsment Célja: A résztvevők figyelmének felkeltése a téma iránt. A téma fontosságának bemutatása a vezetői munka sikere szempontjából. A minimálisan szükséges ismeretek összefoglalása.
|
|
3.2. – Teljesítménymenedzsment – Motiváció Célja: A vezetői eszközök közül a motiváció gyakorlati megvalósítása, az ismereteknek a gyakorlatba való átültetése
Értékelés: milyen motívumokat tárhatunk fel az elhangzottakból - (5)-F-1 Feladatlap
Értékelés: a tapasztalatok közös megbeszélése
Értékelés:
|
|
3.3. –Teljesítménymenedzsment – Delegálás a) Célja: A delegáló vezetői szerep gyakorlása
Értékelés:
Értékelés: a tanulságok közös összegzése
Értékelés: azonnali visszajelzés a csoport részéről a feladatok priorizálásáról, illetve az alkalmazott megoldások hatékonyságáról
Értékelés:
|
|
3.4. –Teljesítménymenedzsment – Értékelés Célja: Az értékelés, mint hatékony teljesítményösztönző eszköz bemutatása. Gyakorlati tanácsok a hatékony értékeléshez. A teljesítményértékelő vezetői szerep gyakorlása.
Segítség a felkészüléshez
Értékelés: azonnali visszajelzés az értékelőnek (értékelés szempontjai, a visszajelzés formája, ösztönző jellege); az értékelt visszacsatolása
Értékelés:
|
|
4. Szóvivő |
|
4.1. – Elméleti alapok – hatásos szóvivő Célja: A vezetői szerepek közül a szóvívói, összekötő és kommunikátor szerep gyakorlásához nélkülözhetetlen, a hatásos előadáshoz, hatékony kommunikációhoz szükséges elméleti ismeretek összegzése
|
|
4.2. –Hatásos szóvivő a gyakorlatban Célja: Gyakorlatokkal és visszajelzésekkel támogatni a vezetőket a hatásos előadóvá válás útján
Értékelés a játék végén:
Értékelési szempontjaim:
http://videoklinika.hu/video/a_csernus-modszer_hasznos_praktikak_a_lampalaz_ellen
Feldolgozás:
Hasznos tanácsok a lámpaláz ellen - prezentáció
Eszköz csak papír és toll! – marad a kreatív gondolat (AIDA)
A példa lényege: minden megbeszélésen vannak kötelezően betöltendő szerepek, amelyekhez az előzetesen (legkésőbb a meeting vagy a téma tárgyalásának megkezdésekor) a felkért személyek szükség esetén kapnak szempontokat, útmutatást. A szerepek a következők:
|
|
5. Konfliktuskezekés |
|
5.1. –Konfliktuskezelés elméleti alapjai Célja: Alapvető ismeretek a konfliktus természetéről, jó tanácsok vezetőknek a konfliktuskezelő szerephez
|
|
5.2. –Gyakorló konfliktuskezelők a gyakorlatban Célja: Az elméleti ismeretek átültetése a gyakorlatba szerepjátékok és közös feladatok során
Feladat:
Értékelés: figyelmünk kiterjed-e a nonverbális jelekre is?
Feladat: egy puzzle kirakása először egyenként (csendben), majd két csapatban; Értékelés: Mikor meddig jutottak a megoldásban? Mennyire segítette a kommunikáció, a tapasztalatok átadása a közös munkát?
Feladat:
Értékelés: a megoldások közös megbeszélése, kiegészítése
Feladat:
Feladat:
Feladat:
Értékelés: értékeljük a tárgyaló feleket és külön a mediátorokat; elemezzük a tárgyalást abból a szempontból, hogy mikor és hogyan kellett (volna) beavatkozni a mediátornak
|
|
6. – Vizsgafeladat Célja: A tréningen elhangzott elméleti anyag ismeretének számonkérése
|
Hálózati operációs rendszerek
Ebbe a csoportba tartozó tanfolyamok a Könyvtári Akkreditációs Szakbizottság -
által akkreditált programok.
Az operációs rendszerek keretében a két legelterjedtebb, könyvtárakban is használatos
program (LINUX) elsajátítását tűztük célul. A tanfolyamokat nem csak
rendszergazdáknak, leendő rendszergazdáknak ajánljuk, hanem mindazoknak akik valamelyik
rendszer alatt dolgoznak. Ismereteik, a tanfolyamon szerzett bővítésével, önállóan,
magabiztosabban, és hatékonyabban képesek számítógépes feladataik elvégzésére.
LINUX operációs rendszer és használata I. rész. (30 óra 4 nap)
A tanfolyam időpontja: 4 nap. Kezdés időpontja a "Tájékoztató a tanfolyamokról" menűpont alatt tekinthető meg.
A tanfolyam díja: 80,-eFt. A HUNGARNET intézményeknek 50% kedvezményéről a "Tájékoztató a tanfolyamokról" menűpont alatt adunk tájékoztatást.
A tanfolyamot mindazoknak az érdeklődőknek ajánljuk, akik LINUX környezetben
kívánnak dolgozni, akár mint felhasználók, akár mint leendő rendszergazdák.
A tanfolyam célja: a résztvevők sajátítsák el a LINUX operációs rendszerrel
kapcsolatos alapfogalmakat, a LINUX lehetőségeit, legfontosabb parancsait, s a LINUX
használatát.
Főbb témák:
A LINUX alapelemei.
A rendszer indítása, bejelentkezés, leállítás.
Grafikus felhasználói felület.
Alapvető kezelési és üzemeltetési parancsok.
A LINUX file rendszere.
A shell-ek használata.
Hálózati szolgáltatások igénybe vétele.
Tanfolyam előadója:
Kun István Főiskolai tanár, szakterülete: Számítógép hálózatok.
LINUX operációs rendszer használata II. rész. (30 óra 4 nap)
A tanfolyam időpontja: 4 nap. Kezdés időpontja a "Tájékoztató a tanfolyamokról" menűpont alatt tekinthető meg.
A tanfolyam díja: 80,-eFt. A HUNGARNET intézményeknek 50% kedvezményéről a "Tájékoztató a tanfolyamokról" menűpont alatt adunk tájékoztatást.
A tanfolyamot azoknak a szakembereknek ajánljuk, akik mélyebb ismereteket akarnak
szerezni a LINUX alkalmazásában, rendszergazda feladatokat is ellátnak.
A tanfolyam célja: teljes körű ismereteket adni a LINUX operációs rendszerről.
Felkészít rendszer üzemeltetői feladatokra.
Főbb témák:
A LINUX rendszer installálása.
Hozzáférési jogosultságok beállítása.
LINUX konfigurálása.
Rendszeradminisztráció.
Shell-programozási gyakorlat.
Tanfolyam előadója:
Kun István Főiskolai tanár, szakterülete: Számítógép hálózatok.
Egyéb tanfolyamok
Külön igény szerint is szervezünk tanfolyamokat, minimum 8 fős csoportok részére, könyvtár informatika, számítástechnika, multimédia, marketing ismeretek és távoktatás témákban.
Csapatépítő tréningeket szervezünk, kellemes környezetben, elsősorban marketing témakörökben, de igény szerint egyéb kapcsolt tanfolyamokkal is szervezzük a tréningeket.
A tanfolyamokról érdeklődni lehet a fentebb megadott címen, illetve a megadott telefonon, faxon, e-mail-en.
A részletes tájékoztató és a "Jelentkezési lap" megtalálható:
http://www.inka-alap.hu/ portálon az „Oktatás” fül alatt. Jelentkezni a portálon található „Jelentkezési lap” kitöltésével és on-line küldésével a legegyszerűbb.
Az Alapítvány az alábbi felnőttképzési szolgáltatásokat nyújtja:
- Képzési tanácsadás
- Előzetes tudásszint felmérés
Tamáska Lajos
Programmenedzser